مشاور و برنامه ریز تحصیلی کنکور استاد حسین احمدی
مشاور و برنامه ریز تحصیلی کنکور استاد حسین احمدی

مشاور و برنامه ریز تحصیلی کنکور استاد حسین احمدی

مشاور و برنامه ریز

اضطراب امتحان و راههای مقابله با آن


روش‌ها و برنامه‌های متعد‌د‌ی برای غلبه بر اضطراب امتحان پیشنهاد‌ شد‌ه‌اند‌ که ابعاد‌ مختلف فعالیت آموزشی را مورد‌ توجه قرارمی‌د‌هند‌

1 .یاد‌گیری و مطالعه‌ی صحیح

آمادگی ند‌‌‌‌اشتن برای امتحان و یادگیری ضعیف تکالیف آموزشی، از عوامل اصلی اضطراب امتحان به شمار میروند. روشهای صحیح مطالعه و آمادگی مناسب برای یادگیری، به میزان زیادی در کاهش اضطراب موثرند. به‌‌‌‌طور کلی، یادگیری مفید و مطالعه ی صحیح به عوامل متعددی بستگی دارند: تنظیم وقت مناسب، اندیشیدن قبل از مطالعه، مد‌‌‌‌ت مطالعه و محیط یادگیری در آماده سازی فرد‌‌‌‌ برای یادگیری موثر، اهمیت دارند. انگیزه و علاقه به مطالعه، شروع مطالعه از قسمت های آسان و جالب، مرور و طبقه بندی مطالب، تفکر در مفاهیم و بسط آنها، بحث و ربط منطقی، استفاده از تصاویر، جدولها و نمودارها، درخواست کمک از دیگران و تمرین، از دیگر مواردی هستند‌‌‌‌ که موجب یادگیری صحیح میشوند و اضطراب را کاهش می‌‌‌‌دهند.

2 .هد‌ایت و مهارت معلم

بخشی از اضطراب میتواند با هدایت و مهارت معلم کاهش یابد یا از بین برود. معلم باید به دانش آموزان خود این امکان و فرصت را بدهد که در مورد موضوعات درسی فکر کنند و در صورت نیاز، به بحث و پرسش بپردازند. خوب شنیدن و خوب دیدن در کلاس و فعالیتهای آموزشی، در ادراک و یادگیری موثر، بسیار اهمیت دارند. به عبارت دیگر، برای تمرکز بر موضوع درس، معلم باید محیطی آرام و مناسب را فراهم آورد و اجازه ندهد که دانش آموزان با رویاهای روزانه ی خود مشغول شوند. کمک به تنظیم هدف ها و برنامه های آموزشی نیز از دیگر فعالیت های موثر معلم بشمار میرود. معلم باید عادت های مناسب و موثر را برای ‌‌‌‌یادگیری و فهم بهتر مطالب به دانش آموزان آموزش دهد. برای مثال، پذیرفتن مسوولیت برای موفقیت تحصیلی از راه تصمیم گیری در مورد امکانات، زمان و تکیه به توانمندی های فردی، انجام حداکثر تلاش و کوشش، کمک و مشاوره گرفتن از دیگران هنگام مشکلات آموزشی و بحث و تفکر در مورد موضوعات درسی، از عادت های مناسب هستند.

3 .آماد‌گی برای امتحان

‌‌‌‌با توجه به اصل صحیح یاد‌‌‌‌گیری، مطالعه بهترین راه آمادگی برای امتحان به شمار میرود. افرادی که خود را برای امتحان تشریحی آماده میکنند، امکان موفقیت بیشتری در امتحانات تشریحی یا چهار گزینه ای دارند. در مطالعه برای امتحان تشریحی، نه تنها نکته های اصلی، بلکه روابط منطقی بین اصول، به خوبی ادراک میشوند. مطالعه در شب قبل از امتحان، به دلایل مختلفی از جمله: افزایش نگرانی و اضطراب، مطالعه ی فشرده، ناتمام ماندن مطلب و شتاب ‌‌‌‌زدگی میتواند نتایج منفی در پی داشته باشد. استراحت و خواب کافی از توصیه های اصلی برای کاهش اضطراب در شب قبل از امتحان است. حضور به موقع در محل امتحان و حفظ اعتماد، اطمینان و آرامش در کاهش اضطراب نیز موثر هستند. مرور یاد داشتها و نکات اصلی، ‌‌‌‌آمادگی برای امتحان را افزایش میدهد. نباید با شکم خالی و ناشتا به جلسه ی امتحان وارد شد. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، تنش و اضطراب امتحان را کاهش میدهد.

4 .نحوه‌ی پاسخ د‌اد‌ن به سوالات امتحان

 در امتحان تشریحی، قبل از شروع به نوشتن، تمام سوال ها را بخوانید، زیر عبارات تعریف کنید، مقایسه کنید‌‌‌‌، توضیح دهید، تشریح یا بحث کنید خط بکشید و پاسخ های هر سوال را در برگه ی چرکنویس به طور خالصه یادداشت کنید. پاسخ دادن را از سوال آسان شروع و فهرست کوتاه و خالص های از اصول مطالب مربوط به هر سوال را تهیه کنید. چنانچه در هنگام جواب دادن به سوال، نکات خاصی از دیگرسوالات  به ذهنتان رسید، آنها را یادداشت کنید. با این کار پاسخ های شما کاملتر میشوند و تا حد زیادی اضطرابتان کاهش مییابد. قبل از نوشتن، فکر و پاسخ خود را تنظیم کنید. پاسخ روشن و مشخص را برای سوال بنویسید و در آن به حیطه های مختلف موضوع بپردازید. اطلاعات جزئی و کلی را در نظر بگیرید و آنها را به طور طبقه بندی شده بنویسید. زمان پاسخگویی به سوالات را تنظیم کنید و برای هر سوال زمان مناسبی در نظر بگیرید. به علاوه، برای مرور پاسخ ها فرصتی باقی بگذارید و در صورت امکان به تکمیل و توضیح بیشتر پاسخ ها بپردازید. در پاسخ به سوالات سعی کنید لغات و اصطلا حات ویژه ی رایج و مناسب با موضوع را به کار ببرید. رعایت املای صحیح، خط خوانا و علامتگذاری مناسب، در بهتر نوشتن پاسخ، تاثیرگذار هستند
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.